Wszystko o ICS2 – kluczowe informacje dla importerów
PEKO Agencja Celna Formalności celne pod kontrolą
6 min.

Wszystko o ICS2 – kluczowe informacje dla importerów

Wraz z początkiem grudnia 2024 roku system ICS2 wchodzi w nową fazę implementacji. Oznacza to wejście w życie nowych przepisów, a tym samym nowych obowiązków dla importerów.

ICS2, czyli czym jest system kontroli importu

Kraje członkowskie Unii Europejskiej mają coraz większy udział w międzynarodowej wymianie handlowej. Jak podaje Eurostat, udział UE w światowym handlu towarami i usługami w 2020 roku wynosił 16,1%. To prawie o 3 punkty procentowe więcej niż 2 lata wcześniej. Obserwując wzrosty, Komisja Europejska zdecydowała się na wprowadzenie nowych wymogów bezpieczeństwa i ochrony celnej. Ich podstawą jest jest system zaawansowanej informacji o ładunkach ICS2. Jego zadaniem jest wzmocnienie kontroli granicznej i zapewnienie większego bezpieczeństwa UE. Jednocześnie według założeń, system usprawni procedury celne i umożliwi lepszą współpracę między państwami członkowskimi.

ICS2, odprawa celna, import UE

Musisz wiedzieć, że jeśli sprowadzasz towary na teren UE, omawiany system ma zastosowanie do Twojej działalności. Od momentu wprowadzenia w życie ICS2, wszystkie towary importowane na teren Unii Europejskiej, które zostaną uznane za potencjalnie niebezpieczne, będą zatrzymane na granicy. Tam z kolei zostaną poddane dodatkowym kontrolom prowadzonym przez unijne służby celne.

W jakim celu Parlament Europejski wprowadza ICS2?

Głównym celem wprowadzenia w życie ICS2 jest zwiększenie bezpieczeństwa w handlu międzynarodowym. System ma na celu ochronę terytorium UE przed nielegalnym wprowadzaniem towarów, ograniczenie ryzyka związanego z przemytem, a także usprawnienie procesów odpraw celnych. Dzięki ICS2 Parlament Europejski dąży do stworzenia bardziej przejrzystego i efektywnego środowiska celnego, które zapewni płynność handlu i ochronę wspólnoty.

ICS vs. ICS2 – różnice

ICS2 docelowo zastąpi obecnie funkcjonujący system ICS. Ma on wprowadzić bardziej szczegółowe wymagania dotyczące danych i nowoczesne technologie przetwarzania informacji. Co to oznacza?

Kluczową różnicą między ICS i ICS2 jest zakres danych przekazywanych służbom celnym i przewoźnikom, które są niezbędne do obsługi, np. importu z Chin do Polski. To co ważne, to również moment dostarczania tych informacji. W ramach nowego systemu, uczestnicy importu muszą przekazać dane jeszcze przed odprawą celną eksportową oraz przed załadunkiem towaru na statek w porcie załadunku.

Jak możemy przeczytać w oświadczeniu Komisji Europejskiej, nowy program ICS przebuduje istniejący proces pod względem IT, prawnym, zarządzania ryzykiem celnym/kontroli i perspektyw operacyjnych handlu.

Kogo dotyczy ICS2?

ICS2 obejmuje wszystkich uczestników łańcucha dostaw, w tym importerów, przewoźników, agencje celne oraz operatorów logistycznych. System kontroli będzie obowiązywał wszystkie towary pochodzące spoza UE, a przechodzące przez jej terytorium.

Czy ICS2 obejmuje tylko kraje członkowskie UE?

Unia Europejska objęła systemem ICS2 wszystkie towary importowane spoza jej terytorium, nawet jeśli chodzi jedynie o tranzyt. Wspomniane regulacje dotyczą importu towarów z krajów nienależących do wspólnoty europejskiej, w tym także z Irlandii Północnej, Szwajcarii i Norwegii.

Na czym polega wysyłka ICS2?

Wysyłka ICS2 wymaga przesłania danych dotyczących towarów przed ich przybyciem na teren UE. Komisja Europejska stworzyła na swojej stronie internetowej nową funkcjonalność, za której pośrednictwem przewoźnicy mogą składać przywozową deklarację skróconą, tzw. PDS (ang. ENS – Entry Summary Declaration). Dzięki temu organy celne mogą wcześniej przeprowadzić analizę ryzyka, minimalizując zagrożenia dla bezpieczeństwa wspólnoty UE.

Należy pamiętać, że złożenie PDS jest możliwe dopiero po uzyskaniu uprawnień na portalu PUESC.

ICS2 w praktyce

Podmioty zobowiązane do przekazania danych PDS do systemu ICS2 muszą złożyć pełny zestaw danych przed przybyciem środka transportu. Wyjątkiem są przesyłki przewożone drogą morską – w przypadku przesyłek kontenerowych, importer musi złożyć dane PDS 24 godziny przed załadowaniem towarów na statek.

ICS2, import towarów, transport morski

Jakie dane są wymagane dla ICS2?

Dane wymagane dla systemu ICS2 muszą być szczegółowe i kompletne, aby organy celne mogły przeprowadzić skuteczną analizę ryzyka. Kluczowe informacje obejmują:

1) Numer EORI (Economic Operators’ Registration and Identification)

Numer EORI jest unikalnym identyfikatorem, który muszą posiadać wszystkie firmy prowadzące handel międzynarodowy na terenie UE. Służy on do identyfikacji podmiotów gospodarczych w systemach celnych i jest wymagany podczas składania deklaracji celnych. Numer EORI jest nadawany prze służby celne. Wniosek składa się elektronicznie poprzez Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych.

2) Kod HS (Harmonized System Code)

Kod HS to międzynarodowy system klasyfikacji towarów, który określa rodzaj produktu, jego pochodzenie i przeznaczenie. W zgłoszeniu ICS2 kod HS jest używany do ustalenia odpowiednich stawek celnych oraz regulacji dotyczących bezpieczeństwa.

Chcesz wiedzieć więcej? Zajrzyj do naszego artykułu o kodach celnych!

Pozostałe wymagane informacje

  • szczegółowy opis towaru, ilość oraz miejsce załadunku i rozładunku,
  • dane wszystkich podmiotów zaangażowanych w proces transportu towarów objętych systemem ICS2 (sprzedający, kupujący, nadawcy i odbiorcy (jeśli są inni niż kupujący i sprzedający), spedytor, przewoźnik, armator, organizator transportu).

Wszystkie te informacje muszą być przekazane w odpowiednim czasie, aby uniknąć opóźnień w odprawie.

Harmonogram wprowadzenia zmian w ramach ICS2

System Kontroli Importu 2 jest wdrażany etapami, a zakończenie tego procesu planowane jest na 1 września 2025 roku. Harmonogram wdrożenia przedstawia się następująco:

  • 3 czerwca 2024 r.: Rozpoczęcie okresu przejściowego dla transportu morskiego i żeglugi śródlądowej.
  • 4 grudnia 2024 r.: Początek implementacji dla armatorów i przewoźników morskich oraz rozpoczęcie okresu przejściowego dla spedytorów i wystawców konosamentów spedytorskich (HBL).
  • 1 kwietnia 2025 r.: Początek implementacji dla spedytorów oraz wystawców konosamentów spedytorskich (HBL), a także rozpoczęcie okresu przejściowego dla transportu drogowego i kolejowego.
  • 1 września 2025 r.: Zakończenie okresu przejściowego i pełne wdrożenie ICS2 dla transportu drogowego i kolejowego.

Podsumowanie

Według Komisji Europejskiej wprowadzenie zmian w dotychczasowym systemie ICS i wprowadzenie w życie ICS2 to ważny krok nie tylko w stronę legalnego handlu, ale także walka o bezpieczeństwo obywateli UE.

Stosowanie się do nowych przepisów będzie obowiązkowe dla wszystkich przedsiębiorców i podmiotów zaangażowanych w import towarów, dlatego rekomendujemy śledzenie aktualności. W tym celu zapraszamy na nasz profil w serwisie LinkedIn, na którym znajdziesz bieżące informacje!