
Konosament – czym jest morski list przewozowy?
Czym jest konosament? Sprawdź, jakie funkcje pełni, jakie są jego rodzaje i dlaczego tak ważna jest poprawność danych w nim zawarta.
O czym przeczytasz?
Morski list przewozowy – czym jest konosament?
Konosament, znany również jako morski list przewozowy oraz ang. Bill of Lading, w skrócie B/L, to jeden z ważniejszych dokumentów w międzynarodowym transporcie morskim. Stanowi dowód zawarcia umowy przewozu między załadowcą a przewoźnikiem oraz pełni funkcję papieru wartościowego, który może podlegać obrotowi handlowemu.
Konosament jest niezbędny do załatwienia formalności celnych tj. odprawa celna, a także do dochodzenia roszczeń w przypadku opóźnień, uszkodzeń lub innych nieprawidłowości związanych z przewozem Twojego towaru.
Rodzaje konosamentu
W zależności od sposobu wystawienia i przenoszenia praw do ładunku, wyróżniamy kilka typów konosamentów. Każdy z nich pełni nieco inną rolę w procesie transportu.
- Konosament imienny (ang. straight bill of lading) – wystawiany na konkretną osobę lub firmę. Tylko wskazany odbiorca może odebrać przesyłkę. Nie może podlegać obrotowi, dlatego jest bezpieczniejszy, ale mniej elastyczny.
- Konosament na zlecenie (ang. to order bill of lading) – może być przenoszony na inne osoby za pomocą indosu. Jest powszechnie stosowany w handlu międzynarodowym, zwłaszcza gdy towar stanowi zabezpieczenie transakcji.
- Konosament na okaziciela (ang. bearer bill of lading) – umożliwia odbiór towaru każdej osobie, która fizycznie posiada dokument. Najrzadziej stosowany ze względu na większe ryzyko.

Jakie funkcje pełni konosament?
Konosament pełni trzy główne funkcje:
- Dowodu zawarcia umowy przewozu – dokumentuje ustalenia między stronami, w tym warunki danej umowy.
- Pokwitowania odbioru – potwierdza, że towar został przyjęty przez przewoźnika.
- Dokumentu reprezentacyjnego towaru – konosament może podlegać obrotowi, co oznacza, że stanowi prawo do rozporządzania ładunkiem.
Zobacz również: Kod celny
Co zawiera konosament?
Typowy konosament powinien zawierać następujące informacje:
- oznaczenie przewoźnika;
- oznaczenie załadowcy;
- oznaczenie odbiorcy/stwierdzenie, że konosament został wystawiony na zlecenie albo na okaziciela;
- nazwę statku;
- określenie ładunku z podaniem jego rodzaju i stosownie do okoliczności – jego miary, objętości, liczby sztuk, ilości lub wagi;
- określenie zewnętrznego stanu ładunku i jego opakowania;
- znaki główne niezbędne dla stwierdzenia tożsamości ładunku, podane przez załadowcę na piśmie przed rozpoczęciem ładowania,
- oznaczenie frachtu i innych należności przewoźnika albo wzmiankę, że ich zapłata w całości już nastąpiła lub powinna nastąpić stosownie do postanowień zamieszczonych w innym dokumencie;
- nazwę miejsca załadowania;
- nazwę miejsca wyładowania albo określenie, kiedy lub gdzie nastąpi wskazanie miejsca wyładowania;
- liczbę wydanych egzemplarzy konosamentu;
- datę i miejsce wystawienia konosamentu;
- podpis przewoźnika albo kapitana statku lub innego przedstawiciela przewoźnika.
Dokładność danych w konosamencie ma kluczowe znaczenie, ponieważ dokument ten służy m.in. do stwierdzenia tożsamości ładunku w trakcie odprawy celnej.
Niekompletne dane na konosamencie – jakie są konsekwencje?
Brak istotnych informacji w konosamencie może poważnie utrudnić lub wręcz uniemożliwić załatwienie formalności celnych. Błędy lub pominięcia, takie jak brak oznaczenia odbiorcy, niedokładne określenie ładunku, brak informacji o adresie odbiorcy czy miejscu przeznaczenia przesyłki, mogą skutkować:
- zatrzymaniem towaru przez urząd celny,
- opóźnieniami w dostawie i dodatkowymi kosztami magazynowania,
- trudnościami w dochodzeniu roszczeń wobec przewoźnika,
- ryzykiem odmowy odbioru towaru przez końcowego klienta,
- problemami z ubezpieczeniem przesyłki.
W skrajnych przypadkach, gdy dane są nieczytelne lub sprzeczne, odbiorca może nie uzyskać dostępu do przesyłki mimo posiadania dokumentów. Dlatego tak ważne jest, by konosament zawierał wyżej wskazane informacje w sposób kompletny i zgodny z dokumentacją przewozową oraz rzeczywistym stanem ładunku.
Inne listy przewozowe
Konosament to list przewozowy stosowany w transporcie morskim. Pewnie zastanawiasz się, jakie dokumenty stosuje się w transporcie drogowym, kolejowym i lotniczym?
W przypadku transportu drogowego stosuje się CMR, w transporcie kolejowym CIM, a w lotniczym AWB. Podobnie jak konosament, wspomniane listy przewozowe pełnią funkcję dowodu zawarcia umowy przewozu i zawierają dane nadawcy, odbiorcy, szczegóły dotyczące towaru, a także warunki przewozu.